Salam mesra daripada Doktor Komputer

Salam mesra kepada semua pelawat. Tujuan saya membina blog ini adalah untuk berkongsi maklumat tentang permasalahan komputer,cara membaiki,teknologi sekarang,web programming dan sebagainya.

Semua orang telah pun diberitakan dengan pengeluaran Windows 7 dari syarikat microsoft. Bagi pihak microsoft, windows 7 merupakan penyelamat maruah mereka setelah kegagalan windows Vista yang menyebabkan pelbagai masalah dan selain kurang stabil. Baru-baru ini syarikat tempat saya bekerja sudah pun membeli windows 7 tersebut. Saya belum sempat untuk explore lagi,namun boleh diberitakan oleh senior programmer kami bahawa windows 7 dan vista tidak mempunyai decoder(xsilap saya) bagi membantu programmer untuk membina satu-satu aplikasi yang rumit. Sebab tu saya sekarang diberikan windows XP SP3.

Namun si pemakai yang hanya menggunakan windows untuk menaip,bermain game dan hal-hal yang bukan kritikal,saya rasa tiada masalah kerana mereka(microsoft) telah memperbaiki kelemahan vista. Satu kelemahan vista yang saya perasan dan saya rasa ketara adalah penggunaan ram yang terlalu tinggi bagi melarikan vista sahaja. Ini mengurangkan speed komputer anda dan menyebabkan penggunaan elektrik yang tinggi. Saya harap windows 7 tidaklah sebegitu jadinya nanti.

Tapi bagi saya,saya galakkan anda menggunakan perisian open source selagi anda boleh ini kerana dapat menjimatkan kos anda dan kadar diserang virus adalah kurang.

OK.Saya harap anda dapat memanfaatkan blog ini sebaiknya.Wassalam

2 thoughts on “Salam mesra daripada Doktor Komputer

  1. sy ingin brtanya…laptop sy pemain CD nye rosak..
    so sy ingin format…
    sy dat try gune external CD-ROM xleh…
    bagaimana caranye???

    • Salam..mengapa anda mahu format laptop anda?adakah disebabkan virus? agak mustahil kalo nak format tanpa menggunakan cd-rom..
      tp ape yg mampu bantu adalah anda buat boot disk..disini ade urlnye..http://www.bootdisk.com/ …jd saudara boleh lihat sendiri dan
      belajar utk buat boot disk dgn menggunakan diskett..semoga berjaya..=)

      p/s:jika boleh tidak perlu format..buat virus clearance dulu..then buat recovery point supaya anda boleh recover pd last known or most
      function period..kalo xboleh juga..boleh anto ke factory laptop tu..jika ada warranty,free jek..kalo x..kne byr sikit..=)

Tinggalkan Jawapan

